NDT-BOBATH

Istotą koncepcji NDT Bobath było i jest interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów dziecka/pacjenta z zaburzeniami funkcji ruchu wynikające z uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego z uwzględnieniem jego osobowości, zdolności poznawczych oraz barier środowiskowych wpływających na możliwość uczestnictwa w codziennym życiu.

Podstawa koncepcji NDT Bobath:

  • wnikliwa obserwacja i ocena możliwości pacjenta/dziecka z uwzględnieniem jakości ruchu,
  • analiza jego możliwości, pierwotnych problemów i wtórnych zaburzeń,
  • określenie trudności w wykonywaniu codziennych i funkcjonalnych czynności ruchowych,
  • zastosowanie specyficznych technik wspomagania oraz stymulacji, które pozwolą wyzwolić, możliwe do wykonania, ruchy użyteczne i niezbędne w codziennym życiu.

Głównymi zasadami usprawniania, na których bazuje metoda NDT- Bobath są:

  • normalizacja napięcia mięśniowego (wyrównanie zarówno nadmiernej hipotonii jak i hipertonii),
  • hamowanie nieprawidłowych odruchów,
  • wyzwalanie ruchów oraz kontrolowanie ich przebiegu wspomaganiami z punktów kluczowych,
  • utrzymywanie pełnej ruchomości w stawach,
  • utrwalanie kontroli postawy i najbardziej zbliżonych do prawidłowych wzorców oraz reakcji ruchowych,
  • utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w funkcji z dnia codziennego (podczas zabawy, przyjmowania posiłków, codziennej higieny, nauki itp.).

 Wskazania do terapii NDT Bobath: 

  • asymetria,
  • problemy z dystrybucją napięcia (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe),
  • zaburzenia rozwoju psycho–ruchowego
  • uszkodzenia splotów nerwowych,
  • choroby nerwowo–mięśniowe typu SMA,
  • przepuklina oponowo–rdzeniowa,
  • wady rozwojowe,
  • zaburzenia koordynacji,
  • mózgowe porażenie dziecięce (hemiplegia, diplegia, tetraplegia),
  • nauki pozycjonowania pacjentów w celu przeciwdziałania zmianom wtórnym,
  • choroby genetyczne (min. Zespół Downa). 

Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji dzieci od 3 roku życia

  • Przeprowadzona zostanie wnikliwa obserwacja i ocena możliwości pacjenta/dziecka z uwzględnieniem jakości ruchu. Analiza jego możliwości, pierwotnych problemów i wtórnych zaburzeń oraz określenie trudności w wykonywaniu codziennych i funkcjonalnych czynności ruchowych.
  • Zastosujemy techniki wspomagania oraz stymulacji, które pozwolą wyzwolić, możliwe do wykonania, ruchy użyteczne i niezbędne w codziennym życiu.