NDT-BOBATH
Istotą koncepcji NDT Bobath było i jest interdyscyplinarne podejście do rozwiązywania problemów dziecka/pacjenta z zaburzeniami funkcji ruchu wynikające z uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego z uwzględnieniem jego osobowości, zdolności poznawczych oraz barier środowiskowych wpływających na możliwość uczestnictwa w codziennym życiu.
Podstawa koncepcji NDT Bobath:
- wnikliwa obserwacja i ocena możliwości pacjenta/dziecka z uwzględnieniem jakości ruchu,
- analiza jego możliwości, pierwotnych problemów i wtórnych zaburzeń,
- określenie trudności w wykonywaniu codziennych i funkcjonalnych czynności ruchowych,
- zastosowanie specyficznych technik wspomagania oraz stymulacji, które pozwolą wyzwolić, możliwe do wykonania, ruchy użyteczne i niezbędne w codziennym życiu.
Głównymi zasadami usprawniania, na których bazuje metoda NDT- Bobath są:
- normalizacja napięcia mięśniowego (wyrównanie zarówno nadmiernej hipotonii jak i hipertonii),
- hamowanie nieprawidłowych odruchów,
- wyzwalanie ruchów oraz kontrolowanie ich przebiegu wspomaganiami z punktów kluczowych,
- utrzymywanie pełnej ruchomości w stawach,
- utrwalanie kontroli postawy i najbardziej zbliżonych do prawidłowych wzorców oraz reakcji ruchowych,
- utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w funkcji z dnia codziennego (podczas zabawy, przyjmowania posiłków, codziennej higieny, nauki itp.).
Wskazania do terapii NDT Bobath:
- asymetria,
- problemy z dystrybucją napięcia (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe),
- zaburzenia rozwoju psycho–ruchowego
- uszkodzenia splotów nerwowych,
- choroby nerwowo–mięśniowe typu SMA,
- przepuklina oponowo–rdzeniowa,
- wady rozwojowe,
- zaburzenia koordynacji,
- mózgowe porażenie dziecięce (hemiplegia, diplegia, tetraplegia),
- nauki pozycjonowania pacjentów w celu przeciwdziałania zmianom wtórnym,
- choroby genetyczne (min. Zespół Downa).
Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji dzieci od 3 roku życia
- Przeprowadzona zostanie wnikliwa obserwacja i ocena możliwości pacjenta/dziecka z uwzględnieniem jakości ruchu. Analiza jego możliwości, pierwotnych problemów i wtórnych zaburzeń oraz określenie trudności w wykonywaniu codziennych i funkcjonalnych czynności ruchowych.
- Zastosujemy techniki wspomagania oraz stymulacji, które pozwolą wyzwolić, możliwe do wykonania, ruchy użyteczne i niezbędne w codziennym życiu.